TuneList - Make your site Live

Thursday 25 July 2013

Contengan Jalanan Aku

Assalammualaikum hidup.Alhamdulillah dah hari ke-16 Ramadhan.Namun sejauh mana aku menadah barakah bulan mulia ini aku tak pasti.Yang aku pasti meter aku turun naik turun naik.Naik pon tak berapa naiklah sangat.Aku pon story feeling aku ni kat sorang kawan aku.Yang aku kenal sejak tingkatan-tingkatan lagi.Lima tahun tidur bawah bumbung yang sama.Hehe hostel.Kongsi makanan kongsi cerita.Dialah tempat aku nak sembang bila hati aku rasa keruh semacam.Sebab dia ni universal.Baik-baik rock gitu.Walaupun menyandang jawatan Naqibah(jawatan tertinggi bagi badan dakwah untuk perempuan)tapi dia ni sempoi aje.Kalau nak sembang apa-apa pon layan aje lah kan.

Melalui dia lah jugak aku start terjebak dengan HLOVATE.Dulu aku mana ada nak terjebak dengan nobel-nobel ni.Tapi nobel HLOVATE ni lain.Yang rentak ayat dia buat kau rasa itulah apa yang kau alami.Sesuai untuk orang yang macam tercari-cari erti sebuah kehidupan.Santai tapi sentap.Aku suka sebab watak-watak yang dia produce tu bukannya stok-stok sempurna macam sesetengah nobel dakwah.Kalau tengok cover novel pon orang tak agak la tu novel ala-ala dakwah.Watak dia selalunya dari seorang yang keliru,probs dan hidup main aci redah.Watak-watak tu sedikit sebanyak kita boleh gambarkan macam diri kita.Dan perjalanan watak tu nak cari Tuhan itulah yang paling best.Sebab cerita dia berpijak pada realiti.Dan secara tak lansung dalam santai-santai bahasa dia,ada macam-macam fakta yang kekadang kita tak pernah tahu.



Bila aku cerita kat kawan aku probs aku bulan Ramadhan ni.Dia kata kat aku suruh baca balik novel CONTENGAN JALANAN.Dah tiga empat kali aku baca.Tiap kali aku baca tiap kali tu lah nak sentap balik.Biasalah manusia asyik nak lupa aje.Mungkin ada yang kata novel ni boring.Tapi bagi aku novel ni sangat deep.Yang buat kita gigit jari tengok diri sendiri.Kisah FEND yang menemui erti kehidupan pada bulan Ramadhan di negara orang.Ayat "The man who decided to change on 12th hours died on 11th hours" tu lah yang paling buat aku rasa nak pengsan.Punyalah kita lalai dan rasa masa nak taubat tu lambat lagi.Rasa nak enjoy nak buat itu ini dulu.Kita rasa umur 20-an itu tersangatlah muda.Tapi zahirnya dah 20 tahun kita kenal Islam.Eh betul ke kenal.

Ramadhan datang setahun sekali.Bulan yang Allah offer pakej Mega kat kita.Macam aku aku pon selalu macam take for granted aje bulan ni.Apa yang aku tahu tak makan tak minum.Kadang-kadang tidur sampai tak cukup jam.Tu zaman darjah-darjah lah.Masuk SBP aku dapat pencerahan.Mulalah kena Tarawih tetiap malam.Ada tadarus.Ada tazkirah.Qiamullail.Ceramah tu dah berapa dozen ustaz bagi.Terjebak dengan usrah.Memang secara tak lansung hidup kat hostel dah tarbiah aku.Barulah aku tahu apa tu iktikaf.Baru aku tahu cara-cara nak solat sunat semua tu.Baru aku tahu cemana nak jadi makmum masbuk.Baru aku tahu apa itu tazkirah.Baru aku tahu beberapa kisah-kisah para sahabat.Macam-macam yang BARU aku tahu.Dulu hari-hari kena jemaah kat masjid.Dan kat sini lah aku belajar erti ukhuwah dimana kawan-kawan yang lebih arif dari aku sama-sama bawak aku ke jalan yang benar.Nanges.

Tapi sayang.Itu semua hanya benar-benar berlaku di situ.Di sekolahku dulu.Bila dah langkah keluar sekolah rasa macam automatik keluar dari dunia tarbiah.Bila kat rumah benda-benda yang selalu amal kat sekolah entah ke mana.Bila masuk asasi lagi tambah nak jadi galak.Macam aku tak pernah tahu apa yang aku kena tarbiah dulu.Walhal aku sememangnya tahu.Tapi aku buat jugak.Apa yang aku buat tu macam-macamlah.Konon dulu pernah berazam nak tarik orang ke medan dakwah.Tapi bila akak-akak kat situ ajak USRAH aku lekat lah dua tiga kali.Aku nyata lagi syok hidup hu ha hu ha.Senang aje aku kena jentik.Kenapa?Kenapa?Kadang-kadang bila aku macam terjaga sikit aku fikir salah siapa semua ni.Salah aku laa kan.Aku suka aje menyalahkan enviroment kononnya dulu terjaga.Ada ustaz ada badar.The fact is kat situ pon ada macam-macam Rakan Masjid lah.Ustaz Ustazah pon ada.Kawan yang baguih pon ada.Tapi nyata aku belagak.Belagak gila nak mampos.Haktuihh.

Kat Contengan Jalanan tu ada cakap.Mungkin selama ni kita tahu semua itu.Kita baca Al-Quran.Tapi sekadar baca dan tak faham.Kita dengar tazkirah sekadar dengar tak amal.Agama dah macam budaya.Tambah bulan puasa ni.Kita tahu ada bazar pastu dekat raya nak shopping.Dan the most obvious kita sebenarnya lupa erti hidup kita.Kita sangka hidup kita hanya disini.Kita sangka kalau mati pon tak ada apa nak disesalkan.Walhal kita tak buat apa pon yang Allah suruh.Mungkin faktor keselesaan kita kat Malaysia ni buat kita lalai alpa dan tenggelam.Kat tempat lain Allah uji dengan perang,bencana dan kemiskinan.Tapi kat tempat kita Allah uji dengan kesenangan.Kalau kita tewaskan nafsu itu juga jihad.HLOVATE ada kata kalau rasa buang tatoo kat kulit tu sakit,nak buang tatoo dosa kat hati tu lagi perit.TRUE.Susah nak tinggal jahiliyyah ni.Susah sangat.Kadang-kadang yang jahil pon nampak indah.

Kalau kita tak cari kita takkan jumpa.Kalau kita lari kita tak akan selamat.Apa yang boleh buat adalah belajar dan teruskan.Siapa tak nak masuk syurga.Tapi dalam nak masuk tu dok galak tambah saham nak masuk neraka.Nanges tengok diri sendiri T_T.Kbye.

No comments:

Post a Comment