TuneList - Make your site Live

Sunday 5 May 2013

coretan seorang hamba ILAHI :'(


Tak ternilai air mata dengan permata
Yang bisa memadamkan api neraka
Andai benar mengalir dari nasuha nurani
Takkan berpaling pada palsu duniawi

Assalammualaikum hidup.Meskipun khabar imanku sedikit tenat aku harap ALLAH masih menyiramnya dengan hidayah.Wahai hati yang goyah yakinlah kerana ALLAH itu maha penyayang.Janganlah kau berputus harap dengan rahmatnya.Teruslah mencari dan mencari walau harus rebah berulang kali moga bahagia di sana yang lebih abadi.

 
 
Dulu aku rasa semuanya okay2 saja.Namun ternyata iman aku sakit.Sakitnya bagai dicucuk2 dikhianati aku yang bergelar insan.Dimana silapnya?Ternyata banyak silapnya.Hati ini umpama biskut chipsmore butter yang ada choco chip.Choco chip itulah lompang2 noda aku selama aku berjalan sebagai manusia.Iman aku juga bagaikan biskut.Ya ALLAH terima kasih kerana kau melandakan taufan pada hati aku.Agar aku sedar dan sedar apa khilaf yang aku acap kali mainkan.Mungkin dikala ini aku sedikit menderita mendengar bisikan kehatiku yang bukan2.Ternyata kau mahu aku lebih mengingatimu.Bukan sekadar ingat tapi penuh ketulusan dan kecintaan.
 
Sebagai hamba kepada pencipta aku harus tahu yang Dia menyayangi aku dan mahu aku sentiasa membaiki diri aku.Dalam Al-quran sudahpun mengatakan bahawa yang baik itu jelas dan yang batil itu jua jelas.Kita jualah yang memilihnya.Namun diwaktu dulu aku buta.Bukannya tidak aku menyelak kitab suci itu tapi aku hanya sekadar membaca tanpa ku fahami.Hinggalah pabila tafsir diamati satu per satu disitulah mulanya tersingkap apa yang telah lama tertutup.Aku sememangnya tidak boleh biarkan diri aku tersipu-sipu tanpa usaha untuk menggapai redhaNya.Aku cuma mengharapkan keimanan aku tegap dan kukuh hingga ke nafas yang terakhir.Aku juga menantikan jannahMU.Namun aku masih sangat jauh darinya.Tapi aku benar-benar ingin kesitu.Maka tidak pantas untuk aku duduk tergandah bersama picisan2 dunia ini.

 
 
Ternyata agamaMU ya Rabb sempurna bagi umat manusia.Sama ada untuk memekakkan telinga atau membuka seluas2nya.Tuhan tidak akan membebani aku melebihi apa yang aku mampu.Maka putus asa itu harus tidak ada lansung dalam sekelumit hati yang ingin menerjah hidayah.Aku tahu bukannya susah untuk menjadi hamba yang sejati.Namun godaan syaitonirajjim membuatkan terkadang aku lemas dalam manisnya gula dunia yang ternyata akan bertukar menjadi racun yang paling bahaya.Ledakan2 ingin berfoya hidup segan mati tak mau yang diamalkan banyak menzalimi diri aku.Hatta akulah yang rugi.Rugi serugi-ruginya.
 
Biarlah jatuh bangun aku di medan ini menjadi bukti bahawa aku masih mencari redhaMU ya ALLAH.Sinarkanlah panduan buat aku meredah lautan dusta yang berkalang.Biarlah aku sepenuhnya di dalam agamaMU bukannya aci main celup kejap oke kejap jahanam.Aku tahu iman manusia itu ada turun naiknya.Sebab itulah kena kena usaha.Usaha yang bakal membawa kebahagian abadi.Bukannya sekejap2 macam kat dunia ini.Hidup di bawah syariatMU amat indah.Ternyata engkau menetapkan segalanya2 demi kebaikan hamba2mu.Namun sedikit sekali kami mahu mengerti.Yang batil itu dirasakan lebih bergaya dan membahagiakan.
 
Ya ALLAH berilah jua kesempatan juga kekuatan untuk aku bersama-sama meneraju medan rahmatMU bersama2 saudara ku yang lain.Aku tahu aku ini masih terlalu lompang hatta jalan pon terhinjut2 bagaikan si capik.Temukanlah aku dengan insan yang akan menuntunku agar aku tidak lagi capik agar langkahku lebih bergaya dan osem.Selama ini aku segan berdamping dengan mereka kerana perspektif minda aku yang amat tidak cerdik.Ternyata aku membutakan mata aku terhadap apa yang jelas.Maka berilah aku kesempatan lagi untuk bertemu tangan2 yang akan menarikku masuk ke JANNAHMU ya Rabb.Alhamdulillah selama aku bernafas kau dampingkan aku dengan insan2 yang cukup menghargai aku dan menyayangi aku.Redhailah mereka ampunkanlah dosa mereka terutama kedua ayah bonda ku yang tak pernah jemu atau jelek pada aku yang penuh kehinaan ini.
 
Ya ALLAH seandainya aku terjatuh sekali lagi.Maka bangunkanlah aku.Kerana tiada apa yang dapat membantu aku selainMU.Terimalah aku sebagai hambaMU.Approve kan lah hambaMu yang masih di ambang jahil ini.Aku mahu mencekalkan hati aku dek dugaan yang baru secebis dari ILAHI.Maka aku berharap sesiapa jua sudi mendoakan aku.Moga kita bersama-sama selamat sampai ke pelabuhan sana walaupun terkadang dipukul gelora mahupon tsunami....AMIN.Ya ALLAH ya ALLAH ya ALLAH tetapkanlah hatiku yang berbolak balik ini.Kerana hanya Engkaulah sebaik-baik pelindung... (tears)
 
 
Lestarikan wadi kalbuku oh Tuhanku
Leraikan aku dari pautan nafsu
Biarpun sukar bagiku melamar redhaMu
Namun ku masih mengharap ampunanMu

2 comments: